Svenska kyrkan det är Mötis här i Bryssel. Mamma pratade alltid om Mötesplatsen, där vi hände varje vecka när vi var små, som en plats som samlade människor. Där kunde man, enligt henne, diskutera och dela allt från problem som alla hade till roliga händelser. Ja, egentligen vad som helst. Mamma berättade också att man kunde hitta vänner som man kanske aldrig hade kommit i kontakt med om det inte var för Mötis. 

 

Det känns som att jag har börjat på Mötesplatsen igen. Mötesplatsen för Svenskar i Bryssel är svenska kyrkan. Man är egentligen välkommen dit när som helst. 

 

Igår var jag där på barnsång med 3-åringen, ikväll ska jag dit på ung i Bryssel och idag så var jag där och åt lunch. 

Tänk er detta: 

Ärtsoppa (mums)

Knäckebröd (hallå, det finns ju i princip inte ens här!?)

Ost som man får hyvla med osthyvel (!!! Alltså, som man kan sakna det…)

Pannkakor (och ja, jag menar de tunna och runda)

Med drottningssylt (hemgjord)

En äkta svensk kanelbulle (behöver jag säga något mer?)

Gott sällskap 

Härliga diskussioner

Bra väder (vi satt till och med ute)

 

Jaa, nämnde jag att Svenska kyrkan i Bryssel är en mötesplats för Svenskar och bitar av den svenska kulturen?

 
 
Ulrika

Wonderful!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress