”Livet på en pinne”, för mig är det de enkla livet. Livet rätt och slätt utan någon konstigheter. Googlar man uttrycket kommer man till Språket i P1. Väldigt snabbt inser man att uttrycket kommer från hönshuset - såklart! I Själva programmet säger de att det betyder att man har ”glada, bekymmersfria, dagar” och att det kommer från att hönorna hade en ganska hierarkisk tillvaro där högsta hönset satt på högsta pinnen och de lägsta hönset kanske inte ens fick en pinne. Slutligen spelar de även upp den där gamla dängan ”Jag är ute när gumman min är inne” av Rolf Ernst, den som jag kanske främst kopplar uttrycket till. 

 

Så, vad av denna förklaring av uttrycket ”livet på en pinne”? Ja, jag kom bara att tänka på att jag kanske lever livet på en pinne just nu. Jag kan säga JA väldigt ofta och NEJ då och då när det passar bättre. Detta ja-sägande är i alla fall väldigt roligt, jag får testa en hel del nya grejer och träffa många människor. Igår till exempel provade jag på pilates, någon slags yoga/stretch-grej - helt på franska. Nu kan jag nya franska ord, exempelvis: stanna i den positionen, fortsätt, gå tillbaka, andas in, andas ut, slappna av och bra. Wohoo! Instruktören kunde nämligen knappt någon engelska.

 

Andra saker jag hängt med på och provat på är salsa, salsa/mamba fusion, suttit barnvakt med fyra andra au pairer åt över tio barn på värsta festen, jag hamnade ju i fotbollslaget, jag är nu hipps vips med i ett trestämmigt luciatåg (mamma?? HUR ska jag klara detta?) och utöver detta träffat nya människor. Livet på en pinne alltså, ja det skulle jag nog säga att detta är.

 

Snart behöver ni väl få ett inlägg med rubriken hemlängtan? Jag tror det… Inte för att jag lider av det så mycket, men ni vill kanske ändå veta, för det är inte exakt alltid man sitter på den högsta pinnen.

Mamma

You gonna make it!!! Du har ju till och med gått i pop-kollo!

Elisabet%2525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252520westberg

Njut!Bara njut!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress