Jag vet att uttrycket lyder "som man frågar får man svar", men "om man frågar" passar bättre i detta fall. 
 
Här kommer en liten bildserie som beskriver mitt senaste intresse - Belgiens flora!
 
 
Det här underliga trädet växer där jag bor, självfallet blir man nyfiken: "vad kan detta vara för träd?", "är det planterat eller vilt?" och "är det en gran, en tall eller något helt nytt?".
 
Jag fotade trädet, frågade några jag känner om de visste vad det kunde vara vara för träd. De gav mig namnet "ormträd", det visade sig vara felaktigt. Igår kväll spenderade jag säkert två timmar med att försöka ta reda på vad det kunde vara för art - sökte i växtfloror, letade bland tallsorter och hittade en sida som listade alla olika sorters arter i hela Europa - på latin. 
 
Tillslut gav jag upp, jag skulle aldrig kunna gå igenom hela den listan. Så jag hittade en sida som hette Svensk botanik... (jag kan ibland låta en smula dramatisk)
 
Och - om man frågar får man svar!
 
 
Så jag följde rådet och frågade i facebook-gruppen! Även botanikerna där sade att trädet var ett apträd, eller en Araucaria araucana, som de så fint uttryckte sig!
 
Så nu vet jag mycket mer om växten! Det är ett barrträd som kommer från södra Chile och västra Argentina, den är dock Chiles nationalträd. Trädet kan leva i upp till tusen år och kallas därför ibland för "en levande fossil" men sedan 2013 har trädarten statusen "hotad" :-( detta till följd av den snabba befolkningsökningen där borta. Kottarna ska visst också vara häftiga! De kan bli upp till 20 cm i diameter och ha frön som liknar kokosnötter som man dessutom kan käka! Jag hoppas verkligen att jag får se dem!
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress