1 november 2017

Dagtåg från Berlin

Allmänt

Jag sitter på tåget hem från Berlin nu. Yes ni hörde rätt! Jag har valt tåget framför flyg. Detta av ett par anledningar. Dels är det ju bättre för miljön, dels får jag se Europa och dessutom, känns inte tåg nästan lite lyxigt idag? Jag menar, tid är ju en bristvara i samhället idag, att då få sätta sig på ett tåg och bara rulla fram med en bok i handen? Inte så tokigt va? I mitt fall råkar det dessutom vara lyxigt så tillvida att jag åker första klass… Det var tio kronor billigare och som den supersparare jag är tänkte jag att det ju var smartast att spara den euron. Fast nä, tåget var faktiskt till och med lite dyrare än flyget. Det är ju något man kan ifrågasätta. 

 

”Berlin då?” Undrar ni. Ja, det klart ni undrar det. Jo, det var faktiskt riktigt bra! Fem dagar med min storebror och hans flickvän. Vi har, som man enligt mig på bästa sätt gör det, blandat turism med bara vanligt häng. Jag har käkat tysk mat, spelat massa schack, läst, druckit kaffe, besökt alla möjliga hipster-kaféer, kollat på konst, kollat på bio, sett ett monument, haft hetsiga diskussioner, sett en riksdag, ett tv-torn och så vidare. Jag låter bilderna nedan tala sitt tydliga språk. Ni får en så kallad fotobomb.

 

Det roligaste av allt var kanske ändå att bara umgås, väldigt prestigelöst med personer man gillar, men som man inte träffat på länge, och som man aldrig träffat i deras nuvarande hemmiljö. Att jag ändå stannade så länge, fem dagar, gjorde att vi inte hade bråttom överallt. Super!

 

Och den där stormen som det tydligen snackades om… Vi skulle ut den kvällen, såg att ”oj tåget är två timmar sent på grund av en storm. Aja, vi tar ett annat bara”. Sedan blev vi dyngsura och rätt kalla, men vi påverkades verkligen knappt av stormen, utöver detta! Det var när Facebook dagen efter frågade om jag var i trygghet som jag förstod att det faktiskt hade varit en storm och inte vara lite otur med vädret, eller alltså, det ena motsätter sig inte det andra, men ni förstår. 

 

Nu ska jag rulla vidare med lite Alkberg i lurarna, ta en titt på bilderna tills vidare vettja!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Elisabet%252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252520westberg

Den perfekta semestern!👍🏼😀

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress