Idag är kyrkovalet och jag uppmanar er alla att ta er till era vallokaler för att rösta!

 

Jag skrev ett inlägg om detta på facebook för en tid sedan och eftersom jag vet att jag har läsare som inte har mig där tänker jag att det kan vara värt att dela det även här!

 

"Jag har pratat med en del människor, som är över 16 år gamla och som är medlemmar i Svenska kyrkan, som inte tycker att det är viktigt alls att rösta i kyrkovalet. Jag håller inte med - det ÄR jätteviktigt.

Igår fick jag hem mitt röstkort. Valet börjar ju närma sig (17:e september), då åkte mina tankar iväg till dessa personer. Jag ska ge dig tre rejält goda anledningar till att just du inte ska slänga bort ditt röstkort och framförallt för att du ska rösta.

1. För att upprätthålla och bidra till demokratin. Förstå att det inte är en självklar rätt att få vara med och påverka. Att inte rösta är för mig som att spotta på demokratin, det spelar ingen roll om det så är kyrkoval, riksdagsval eller val av föreningsordförande.

2. För att hålla ute främlingsfientliga kandidater. Knasigt va? Att detta är en så relevant punkt? Men det gör den inte mindre viktig. Svenska kyrkan kommer nog alla i kontakt med under livet och jag vill inte att den styrs av någon som inte värdesätter alla människor lika mycket.

3. För att vara berättigad till att klaga. Egentligen bryr jag mig inte om vilken kandidat du röstar på, men du måste inse att det faktiskt påverkar samhället att rösta. Din röst ger dig faktiskt rätten att klaga, för har du inte försökt påverka får du nästan skylla dig själv.


Visst ska du rösta? Om så inte är fallet har jag ett jättebra förslag till dig! Gå och rösta! "

 

I och med att jag nu flyttat till Bryssel har jag dock redan brevröstat för en tid sedan, men ni får nu ändå hänga med på tre snapchats från den dagen!

 
 
Elisabet%2525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252520westberg

Vill bara säga att jag har röstat!
Kolla på Ikea,om det inte ligger för långt bort vad de har för svenskt godis!
Kram från Bettan

Ulrika

Röstat i kyrkovalet. Check.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress