28 februari 2017

Sista dagen i Varanasi

Allmänt

Sista heldagen här i Varanasi lider mot sitt slut! Imorgon tar vi nattåget till Delhi där vi spenderar ännu en natt innan hemresan påbörjas. Jag vill i detta inlägg bara summera de sista dagarna här.

Den händelse som varit mest påtaglig är att jag fått ca etthundrasjuttioelva myggbett på kroppen, var av 80% av dessa på vänsterarmen. Fram till i förrgår hade jag knappt några, sedan sov jag en natt med armen mot myggnätet, och efter det var jag körd. Jag är dock extremt duktig på att inte klia, detta trots att jag vid vissa tillfällen blir helt galen och inte vet vad jag ska ta mig till. Jag tänker positivt! Det går över, och det hade kunnat vara värre; det är inte malariasäsong förrän i april!

En charmig grej med Indien är att de är väldigt lösningsfokuserade, inga problem är för stora för dem. Finns det ingen lösning på problemet, hittar de ändå en. Två exempel på detta är när vi en frukost frågade om det gick att beställa in färskpressad apelsinjuice, varpå servitrisen nickade. Två minuter senare såg vi honom springandes lämna byggnaden. Ytterligare fem minuter kom han tillbaka med ett gäng apelsiner i handen, och vi fick slutligen vår juice som nog inte hade kunnat bli färskare.

Det andra exemplet var när mina klasskompisar rapporterade till dem i receptionen att deras fläkt var trasig. På kvällen när de kom tillbaka var fläkten nedmonterad från taken. Nu finns det ingen trasig fläkt på deras rum längre. Problem solved!

För att säga hejdå till staden gjorde vi som alla tidigare klasser gjort, vi åkte ut med en båt på floden Ganges och släppte små flytande stearinljus i vattnet. Det var en väldigt fin stund. Ljusen flöt runt i vattnet och klassen sjöng tillsammans "Tänd ett ljus", vilken passade extremt bra till just den stunden. Imorgon lämnar vi Varanasi, det känns konstigt måste jag säga! Att lämna denna charmiga, fina och roliga stad med alla dess charmiga, fina och roliga människor!
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress