11 februari 2017

Framme i Varanasi

Allmänt

Vi är i Varanasi! Eller som jag så vardagligt kallar det - Varra. Att komma hit fick mig att gilla detta land lite mer än innan. Delhi hade sin charm, men denna lite mindre stad med endast 2 miljoner människor har ett mycket hyggligare tempo. Luften är lättare att andas, och inte alls lika förorenad som i huvudstaden. Röken i luften här består nog snarare av brända lik (utblandad med avgaser och annat). Varanasi ligger vid vattnet och jag älskar vatten, även om vi är förbjudna att ens röra vid detta vatten eftersom det innehåller allt möjligt, däribland helt, eller lite halvt, brända lik. Sen, som jag tidigare nämnt, är tempot mycket lugnare, trafiken är inte lika kaotiskt och det är inte lika mycket folk överallt.

Jag förstår om ni tycker allt detta prat om lik är konstigt, men det finns goda skäl till det, jag ska förklara. Enligt hinduismen är Varanasi en helig stad. Bara man åker in i staden tappar man hälften av sin dåliga karma (och nej! Om man åker in två gånger har man inte noll procent kvar, då har man 25% kvar). Av den anledningen vallfärdar många människor hit. Om man badar i den heliga floden Ganges, som flyter igenom staden alldeles nära där vi bor) tappar man också hälften av sin dåliga karma. Om man dör i Varanasi och låter sig kremeras och sedan sprida askan i floden är chansen mycket stor att man någonsin slipper återfördas, då förs ens själ tillbaka till världssjälen; Brahman. Av den anledningen är det många som kommer hit och hyr ett rum på ett så kallat dödshus. Där bor och lever de äldre väldigt enkelt i väntan på att dö, bara för att få göra det i den här staden. Veden som man behöver för att bränna sitt lik, vid en av de så kallade Gatterna, måste man köpa själv, och är man fattig har man vara råd med lite. Alla kroppar är därför inte helt uppbrända när de sänks ned i Ganges; de fanns inte nog med ved för att bränna upp hela kroppen.

Rätta mig gärna om jag har fel kring något av de jag skrivit nu!

Så att befinna sig här känns väldigt speciellt, det är ju trots allt en viktig plats inom hinduismen. Det är också av den anledningen som min klass valt att åka just hit.

Jag bifogar ett gäng bilder som får visa lite vad vi har hittat på en dag som denna!
Några gjorde hennatatueringar (dock inte jag)
 
Vi shoppade kläder och jag beslutade mig för att vara en riktig färgbomb.
Utsikten över floden Ganges!
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress