28 april 2016

Staden Krakow

Allmänt

Om gårdagen kändes lite jobbig på olika sätt så var denna dag så många gånger bättre! Även om jag det har regnat hela dagen och även om mina händer varit ganska kalla stundtals så jag jag haft det väldigt roligt. 

Vi steg upp vid klockan sju imorse och gick ned och åt frukost, och det måste man faktiskt ge dem: frukosten är vådligt god här! Sedan hoppade vi på en buss och for en och en halv timme till staden Krakow, stället vi bor på ligger alltså några mil utanför och är ett mindre samhället. Krakow är typ lika stort som Stockholm och där fick gå för och främst gå på en historisk rundvandring. Besöka flera jättegamla kyrkor, en var typ 1000 år gammal, Europas första universitet och lite såna saker. Efter det var det Hopp och lek på schemat. Vi hoppade iväg till ett väldigt stort köpcentrum där vi spenderade nästan hela eftermiddagen med att gå i butiker. Lite nya kläder och profiler får allt följa med hem till Luleå! Måste verkligen säga att shoppingen här var jättebra! Dessutom var allt jättebilligt eftersom valutan, zloty, är så låg. 

Till lunch åt jag en grekisk sallad. Och ja visst, nu förstår att det är jättegott, men ni anar inte HUR gott det är efter flera dagar med bara friterad och panerad mat och olika korvrätter!

På vägen tillbaka till bussen gick vi en lång omväg för att få se gettona där alla judar blev tyugna att bo. Det var en upplevelse! Så stor kontrast till den övrigt väldigt fina staden, även om man fascinerades av de ruffiga byggnaderna, 

Tolv timmar efter att vi satt oss på första bussen satt vi återigen i matsalen med panerat kött framför oss.. Vi fick i alla fall soppa till förrätt, och jag åt jättemycket av den för att slippa äta av de andra. Resten av kvällen har klassen bara hängt och det har varit ortoligt roligt och mysigt!







Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress