28 april 2016

Förintelseläger

Allmänt

Ännu en dag här borta i utlandet börjar gå mot sitt slut. Detta är den enda kvällen jag en liten smula önskat att varit hemma i alla fall en stund, luleå basket vann ju guld i kväll!!! Hade inte varit helt fel att vara där då! Grattis till Luleås tjejer, för tredje året i rad! Men förutom det så är jag faktiskt rätt nöjd med tillvaron här borta.

Idag steg vi som vanligt upp och käkade gofrulle. Efter det var det dags att promenera bort till ett annat förintelseläger, Brikenao, eller auschwitz 2 som man också säger. Det är det stora lägret om man säger så. Ett läger med nästan bara ruiner och inte så många utställningar. Lägret var 42 fotbollsplaner stort och rymde 90000 fångar. Ni kan ju förstå att det kändes lite konstigt att se det. Men det är ju svårt att smälta och ta in så man blev ju inte ledsen, mer förbluffad. 

Där gick vi på rundvandring i typ 4 timmar, tur att det var rätt så bra väder! Sedan gick vi tillbaka till stället där vi bor för att käk lunch, det var såklart panerat. 

Eftermiddagen var full av fritid, vi promenerade till det lilla centrum som finns i det här mindre samhället som vi bor i. Där govk vi runt ett bra tag, på vägen hem lyckades vi till och med åka lokalbussen. Trots att verkligen ingen här kan engelska, språkbarriären är skyhög. 

Middagen var ingen höjdare, jag förmådde mig inte att äta den panerade kycklingen, men vi fick potatissoppa till förrätt och den åt jag ganska mycket av istället. Sen på kvällen har vi haft reflekterade samtal och sedan har klassen hängt på rummet, mysigt!






Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress